5 wskaźników w Shopify Analytics, które musisz śledzić

Czym jest Shopify Analytics? Dlaczego analiza jest ważna?Jakie są główne funkcje narzędzi analitycznych Shopify? Jakie są rodzaje raportów w Shopify Analytics? Jakie są zalety i wady Shopify Analitycs? Między innymi na te pytania odpowiadamy w tym artykule. 

Dlaczego analiza danych jest ważna?

Każdy przedsiębiorca (nie tylko ten, który skupia się na sprzedaży online) wie, że jednym z kluczowych elementów prowadzonej działalności jest stałe weryfikowanie i analizowanie danych. Dlaczego analiza danych jest tak ważna?

Warto wymienić kilka aspektów: po pierwsze, analizując dane, jesteśmy w stanie określić, czy nasza taktyka sprzedażowa jest skuteczna, czyli najprościej ujmując, czy wskaźnik konwersji jest na zadowalającym poziomie. Jeśli z analizy wynika, że nie, to mamy jasny sygnał, że należy zmienić kierunek. Po drugie, analiza przydaje się m.in. w przypadku wykonywania testów AB i dzięki niej możliwe jest określenie, który z wariantów jest bardziej skuteczny. Po trzecie, na bazie analizy jesteśmy w stanie przewidywać w pewnym stopniu trendy zachowań i przygotować się na np. wzmożony ruch w określonym okresie na bazie danych historycznych lub wiedząc na podstawie analizy, że konkretny czas będzie cechował się mniejszą aktywnością klientów, zaplanować odpowiednie akcje marketingowe i sprzedażowe. Po czwarte, analizując dane, jesteśmy w stanie zaplanować działania optymalizacyjne w niemalże każdym obszarze e-działalności. 

Czym jest Shopify Analytics?

Shopify Analiytics to zestaw narzędzi, które służą do analizowania danych w sklepie Shopify. To szereg gotowych analiz i raportów, które dotyczą kluczowych aspektów prowadzenia e-biznesu. Głównym celem Shopify Analytics jest dostarczanie możliwie jak największego zakresu wszelkiego rodzaju danych, by na ich podstawie optymalizować sklep i prowadzone wokół niego działania. 

Gdzie znajdę raporty w Shopify?

Raporty Shopify Analytics znajdują się w sekcji Analytics -> Reports 

Główne funkcje narzędzi analitycznych Shopify

Jeśli chodzi o główne funkcje narzędzi analitycznych Shopify, to wyróżnić możemy trzy kategorie: analizy, raporty i live view. 

Jeśli chodzi o analizy, to właściciele e-sklepów przeanalizować całkowitą sprzedaż, sprzedaż według kanału, sesje sklepu online, współczynnik konwersji sklepu online, zamówienia łącznie, średnią wartość zamówienia, najlepiej sprzedające się produkty, analizy kohort klientów, wskaźnik powracających klientów, sprzedaż zrealizowaną dzięki marketingowi, sesje według lokalizacji, sesje według typu urządzenia, sesje według źródła, sprzedaż według źródła, główne strony odsyłające według sesji, sesje według źródła ruchu, sprzedaż według źródła ruchu, główne strony docelowe według sesji, sprzedaż detaliczną według pracowników przy kasie, sprzedaż detaliczną według lokalizacji POS, historię zrealizowanych zamówień, klientów w przedziale czasu (nowi vs powracający), produkty według wskaźnika sprzedaży. 

Analizy można wyświetlać ze wskazaniem danych z dzisiaj, wczoraj, ostatnich 7, 30, 90 i 365 dni, z ostatniego miesiąca, ale oczywiście można również zdefiniować zakres dat dowolnie. Przydatną funkcją jeśli chodzi o raporty jest również porównanie (z ostatnim okresem, poprzednim rokiem, kwartałem, czy z okresem Black Friday i Cyber Monday).

Jeśli chodzi o raporty, to omawiamy je bardziej szczegółowo w kolejnej części artykułu.

Live view (czyli dane na żywo) pozwala w czasie rzeczywistym na śledzenie ruchu: aktuali odwiedzający, łączna sprzedaż, łączna liczba sesji, łączna liczba zamówień, najlepsze lokalizacje, klienci, główne produkty, zachowania klientów.

Zakładka ta cieszy się największą popularnością w momencie startu większych akcji promocyjnych, np. w Black Friday. 

Rodzaje raportów w Shopify Analytics

Jeśli chodzi o rodzaje raportów w Shopify Analytics, to wyróżnić możemy 11 ich kategorii, tj. finanse, klienci, marketing, marża zysku, oszustwa, pozyskanie, sprzedaż, sprzedaż detaliczna, zachowania, zamówienia, zapasy. Poniżej przedstawiamy, jakie raporty dostępne są w poszczególnych kategoriach:

  1. Finanse:
  • koszt własny sprzedaży 
  • napiwki
  • podatki
  • podsumowanie
  • płatności
  • płatności brutto według miesięcy
  • płatności według typu
  • rabaty
  • saldo kart prezentowych
  • sprzedaż netto
  • sprzedaż netto bez kosztów
  • sprzedaż netto z kosztami
  • wysyłka
  • zwroty
  • zysk brutto
  • łączna sprzedaż
  1. Klienci:
  • analiza kohorty klientów
  • historia klientów
  • jednorazowi klienci
  • klienci według lokalizacji 
  • klienci według poziomu przewidywanych wydatków
  • powracający klienci
  • sprzedaż nowych klientów vs sprzedaż powracających klientów 
  1. Marketing:
  • konwersja przy ostatniej interakcji
  • konwersja przy pierwszej interakcji
  • porównanie modelu atrybucji
  • sesje wygenerowane dzięki marketingowi
  • sprzedać zrealizowana dzięki marketingowi
  1. Marża zysku:
  • zysk według SKU wariantu produktu
  • zysk według lokalizacji Punktu sprzedaży
  • zysk według produktu 
  1. Oszustwa:
  • wskaźnik akceptacji
  • wskaźnik zamówień wysokiego ryzyka
  • zamówienia anulowane z powodu oszustwa
  1. Pozyskiwanie:
  • historia sesji
  • sesje według lokalizacji
  • sesje według strony odsyłającej 
  1. Sprzedaż:
  • historia sprzedaży
  • historia średniej wartości zamówień
  • sprzedaż według SKU wariantu produktu
  • sprzedaż według dostawcy produktu
  • sprzedaż według kanału
  • sprzedaż według lokalizacji rozliczenia
  • sprzedaż według nazwy klienta
  • sprzedaż według produktu
  • sprzedaż według rabatu
  • sprzedaż według strony odsyłającej ruch 
  1. Sprzedaż detaliczna:
  • sprzedaż detaliczna według SKU wariantu produktu
  • sprzedaż detaliczna według dostawcy produktu
  • sprzedaż detaliczna według lokalizacji Punktu sprzedaży
  • sprzedaż detaliczna według pracowników przy kasie
  • sprzedaż detaliczna według pracowników przy kasie (codzienna)
  • sprzedaż detaliczna według pracowników przypisanych do sprzedaży
  • sprzedaż detaliczna według produktu
  • sprzedaż detaliczna według typu produktu
  1. Zachowania:
  • analiza koszyka sklepu online
  • historia konwersji sklepu online
  • konwersje dla rekomendacji produktu w danym okresie
  • konwersje z wyszukiwania w danym okresie
  • najpopularniejsze wyszukiwania w sklepie online
  • najpopularniejsze wyszukiwania w sklepie online bez kliknięć 
  • najpopularniejsze wyszukiwania w sklepie online bez wyników
  • produkt źródłowy z niskim współczynnikiem klikalności rekomendacji
  • sesje według strony docelowej
  • sesje według urządzenia
  • wydajność strony internetowej 
  1. Zamówienia:
  • czas realizacji, wysyłki i dostawy
  • etykiety wysyłkowe
  • historia etykiet wysyłkowych
  • historia realizacji
  • historia zamówień
  • zamówienia i zwroty produktów
  1. Zapasy:
  • analiza ABS według produktu 
  • migawka zapasów na koniec miesiąca
  • pozostałe dni pokrycia zapasem 
  • procent sprzedanych zapasów
  • wartość zapasów na koniec miesiąca
  • wskaźnik sprzedaży wg produktu
  • średnia ilość sprzedanych zapasów na dzień 

To nie wszystkie narzędzia i raporty w Shopify Analytics, ponieważ dostępne są również tzw. raport niestandardowe, gdzie wybrać można wybrać spośród szablonów (tj. historia sprzedaży, płatność według metody, podatki pobierane w czasie, historia sesji, klienci według wartości zamówienia):

Kluczowe wskaźniki analityczne

Jeśli chodzi o kluczowe wskaźniki analityczne to w Shopify Analytics należy zwrócić uwagę na te pięć:

-> łączną sprzedaż

Dlaczego? Wskaźnik łącznej sprzedaży (jest to całkowita sprzedaż brutto po dodaniu kosztów wysyłki, podatków, ceł i opłat oraz po odjęciu wartości wszelkich rabatów i zwrotów. Obejmuje wszystkie kanały sprzedaży) jest kluczowy, ponieważ prezentuje z lotu ptaka najważniejszą wartość w sklepie – stopień sprzedaży. 

-> współczynnik konwersji

Dlaczego? Współczynnik konwersji prezentuje procent sesji, które zakończyły się zamówieniami w sklepie online z łącznej liczby sesji. Pozwala on na weryfikację, m.in. ile ruchu na sklepie potrzebujemy wygenerować, by osiągnąć wyznaczone progi sprzedaży. 

-> współczynnik porzuconych koszyków

Dlaczego? Znając skalę porzuconych koszyków jesteśmy w stanie przygotować odpowiednią strategię ich ratowania, np. poprzez automatyzacje marketingowe i Shopify Flow.

-> średnią wartość zamówienia

Dlaczego? Średnia wartość zamówienia to inaczej sprzedaż brutto (minus rabaty) podzielona przez całkowitą liczbę zamówień. Nie ona takich kwestii jak wymiany lub zwroty dokonane w ramach zamówienia po jego złożeniu. Wiedząc, jak wygląda średnia wartość zamówienia można wdrożyć odpowiednią strategię cross i up-sellingową. 

-> wskaźnik klientów powracających 

Dlaczego? Wskaźnik klientów powracających to w Shopify Analytics procent klientów, którzy złożyli więcej niż jedno zamówienie w sklepie, spośród wszystkich klientów, którzy złożyli zamówienie w wybranym zakresie dat.

Integracja z Google Analytics

Shopify Analytics to jedna z opcji dotycząca analityki i pozyskiwania danych, ale oczywiście nie można zapominać o Google Analytics, z którym integracja jeśli chodzi o sklepu Shopify jest banalnie prosta.

Mając już założone i skonfigurowane konto Google Analytics, połączyć je można z Shopify, klikając w Sklep online -> Preferencja -> Skonfiguruj Google Analytics 

Następnie należy wybrać ‘Instaluj’:

Na ostatnim kroku łączymy sklep z kontem Google:

W przypadku właścicieli sklepów Shopify Polska rekomendujemy korzystanie zarówno z analityki Shopify jak Google Analytics.

Zalety i wady Shopify Analytics

Jak każdy system czy narzędzie, tak i w tym przypadku możemy wskazać i zalety i wady Shopify Analytics.

Jeśli chodzi o zalety, to z całą pewnością nie można odmówić Shopigfy Analytics tego, jak dużo raportów można pobierać i jak zróżnicowane mogą one być. Bardzo popularne jest chociażby weryfikowanie w skali tygodnia, miesiąca, kwartału czy roku jakie godziny i dni są najlepsze pod kątem sprzedaży. 

Do zalet z pewnością możemy zaliczyć również fakt, że Shopify Analytics jest narzędziem darmowym i natywnym, więc nie musimy troszczyć się o koszta aplikacji, czy cały proces wdrożenia.

Shopify stale się rozwija i na przestrzeni lat widać, jak dużo inwestuje. Te inwestycje nie ominęły analityki i zdecydowanie widać, że również w tym zakresie mamy stały progress. Użytkownicy Shopify mogą więc mieć pewność, że również pod kątem analityki pojawiać się będą z czasem nowości. 

Wielu właścicieli sklepów Shopify jako główną zaletę Shopify Analytics wskazuje również opcję live view. Nie można zapomnieć również o tym, że cała baza analityczna ma bardzo intuicyjny i przyjazdy do zarządzania i przeglądania interface. 

Jeśli chodzi o wady Shopify Analytics, to z całą pewnością można zaznaczyć, że w niższych planach (Basic oraz Shopify), raportowanie nie jest aż tak rozbudowane, dopiero na planie Shopify Advanced i Shopify Plus dostępne mamy zaawansowane raportowanie z opcją tworzenie customowych analiz.

Kolejną potencjalną wadą jest to, że jeśli ktoś z jakiegoś powodu zdecyduje się na migrację z Shopify do innego systemu, to nie będzie mógł przenieść bazy zgromadzonych danych w analityce, ponieważ Shopify Analytics jest ściśle i nierozerwalnie związane tylko z tym silnikiem sprzedażowym. 

Oceń post

    Imię i nazwisko

    Adres e-mail

    Treść wiadomości