Shopify jako silnik eCommerce w wielu przypadkach (zwłaszcza gdy mowa jest o dopiero startujących sklepach internetowych) świetnie sprawdza się ‘w pojedynkę’, tj. bez żadnego dodatkowego systemu zewnętrznego, typu PIM, CRM, ERP. Natomiast wraz z rozwojem e-biznesu, rosną również potrzeby w związku z chociażby optymalizacją procesów – wtedy połączenie ERP Shopify może okazać się wręcz niezbędne.
Systemy ERP (Enterprise Resource Planning) to oprogramowanie, którego głównym celem jest wspomaganie zarządzania przedsiębiorstwem poprzez automatyzację i integrację kluczowych procesów biznesowych. ERP łączy różne działy i funkcje organizacji w jednym, spójnie scalonym systemie, umożliwiając przepływ informacji między nimi oraz ułatwiając zarządzanie zasobami przedsiębiorstwa. ERP wykorzystywany jest w zakresie m.in. sprzedaży, finansów, księgowości, kadr, czy magazynu.
Popularne systemy ERP (również popularne w zakresie integracji ERP Shopify) to m.in. SAP, Oracle, Microsoft Dynamics 365, Comarch, enova365, czy Symfonia. Poniżej przedstawiamy kilka informacji o wybranych systemach.
SAP jest jednym z największych i najbardziej wszechstronnych dostawców oprogramowania ERP. Jego rozwiązania są wykorzystywane przez duże przedsiębiorstwa na całym świecie. SAP posiada zintegrowane moduły m.in. dla finansów, logistyki, HR, produkcji, zarządzania relacjami z klientami.
Microsoft Dynamics 365 to zestaw aplikacji biznesowych łączących funkcje ERP i CRM. Z powodzeniem wykorzystywany przez firmy różnej wielkości – szczególnie te, które już korzystają z produktów Microsoft.
Rozwiązania wydane przez firmę Comarch – Comarch Optima i Comarch XL ssa bardzo popularnymi systemami ERP w Polsce. Oprogramowanie Comarch umożliwia integrację wszystkich procesów, a dzięki modułowej budowie, użytkownicy mogą dostosować system do specyficznych potrzeb swojej firmy, wybierając i konfigurując te moduły, które najlepiej odpowiadają ich wymaganiom.
Natomiast ważnymi funkcjami enova365 są modułowość (enova365 składa się z modułów, które można dowolnie konfigurować i dostosowywać do specyficznych potrzeb firmy. Dzięki temu przedsiębiorstwo może wybierać tylko te funkcje, które są dla niego niezbędne) oraz elastyczność (system może być dostosowany do unikalnych procesów biznesowych w firmie. Może być zainstalowany lokalnie na serwerach firmy lub jako rozwiązanie chmurowe (SaaS)).
Jeśli chodzi o połączenie ERP Shopify to integracja systemu ERP z Shopify może zostać podzielona na proces, w którym prócz oczywistego wdrożenia systemu należy wyróżnić:
-> wybór odpowiedniego systemu (tu bardzo ważne jest to, by mieć pewność, że dany system będzie kompatybilny z Shopify, a jego funkcjonalności będą odpowiadały stawianym wyzwaniom i potrzebom)
-> określenie zakresu integracji (należy zdefiniować, jakie dane będą synchronizowana między systemami)
-> wybór metody integracji:
– integracje natywne (niektóre systemy oferują gotowe, natywne integracje z Shopify, które mogą być skonfigurowane bez potrzeby tworzenia niestandardowego kodu)
– integracje niestandardowe (jeśli dany ERP nie ma gotowej integracji z silnikiem eCommerce, w celu integracji wymagane może być stworzenie dedykowanego konektora)
– integracje przy pomocy API (można użyć API obu platform do stworzenia niestandardowej integracji, co daje większą elastyczność, ale wymaga zaawansowanej wiedzy technicznej. W Shopify dostępne jest Shopify REST API)
-> testowanie integracji (należy przeprowadzić testy poszczególnych funkcji integracji, takich jak synchronizacja zamówień czy aktualizacja stanów magazynowych i zweryfikować również cały proces biznesowy)
-> proces wdrożenia (w tym wdrożenie pilotażowe)
-> szkolenie (zapoznanie zespołu z działaniem systemu jest bardzo istotne i nie należy pomijać tego kroku)
-> utrzymanie oraz monitorowanie działania integracji (w tym aktualizowanie systemu)
Jeśli chodzi o cele integracji ERP z Shopify to z całą pewnością wyróżnić możemy chęć automatyzacji procesów, uspójnienia danych, zwiększenie efektywności, lepszego zarządzania zapasami, poprawy obsługi klienta, poprawny analizowania danych i optymalizacji kosztów
Te cele integracji ERP z Shopify zdecydowanie wskazywane są jako kluczowe przez klientów, którzy decydują się na wdrożenie systemu.
Integracja systemów ERP Shopify zdecydowanie może przynieść wiele plusów. Poniżej pokrótce omawiamy najważniejsze korzyści z integracji ERP z Shopify.
Automatyczne przesyłanie danych o zamówieniach z Shopify do systemu ERP eliminuje konieczność ręcznego wprowadzania danych, co minimalizuje ryzyko błędów.
System ERP, dzięki danym z Shopify, może lepiej zarządzać zapasami, przewidując popyt na produkty i unikając zarówno nadmiaru, jak i niedoboru towarów.
Automatyczne przekazywanie danych o sprzedaży, zwrotach i płatnościach z Shopify do modułów finansowych ERP upraszcza księgowość i sprawozdawczość.
Integracja ERP z Shopify pozwala na automatyczne przetwarzanie zwrotów i reklamacji, co skraca czas realizacji i poprawia doświadczenie klienta.
Integracja umożliwia dostęp do danych sprzedażowych, zapasów, finansów i innych w jednym miejscu, co ułatwia analizę i podejmowanie decyzji.
Wyzwania związane z integracją systemów ERP z Shopify pojawiają się niezależnie od tego, czy mówimy tu o Shopify Plus, czy o podstawowych wersjach tego silnika eCommerce. Do najważniejszych wyzwań, przed którymi stają przedsiębiorcy zaliczyć można:
1. Kompatybilność systemów
2. Synchronizacja danych
3. Zarządzanie zamówieniami i logistyką
4. Bezpieczeństwo danych
5. Koszty i zasoby
6. Zarządzanie zmianami
7. Utrzymanie i wsparcie techniczne
Wdrożenie nowego systemu w przedsiębiorstwie (niezależnie czy jest to system typu ERP, PIM czy CRM) wiąże się z szeregiem kroków, które należy podjąć, by upewnić się, że wszystkie składowe będą ze sobą współgrać. Pamiętajmy, że implementacja ERP ma przede wszystkich usprawnić procesy w firmie i ten cel powinien zostać spełniony niezależnie od tego, z usług jakiego dostawcy w tym zakresie e-przedsiębiorca zdecyduje się skorzystać.
Noto Agency Sp. z o.o.
Ignacego Paderewskiego 124a/203
35-328 Rzeszów
Poniedziałek-piątek 8:00-17:00
info@notoagency.pl
+48 536 922 088