Migracja z Shopera do Shopify – ważne informacje

Migracja z Shopera do Shopify ma miejsce coraz częściej wśród polskich właścicieli e-sklepów. Shoper jest jednym z najpopularniejszych na rynku polskim silników  eCommerce. Jak możemy zobaczyć na oficjalnej stronie www, na tym  SaaS’a znajduje się ponad 20 000 sklepów internetowych. Opublikowane wyniki finansowe za rok 2022 wskazują, że przychody spółki urosły o 54% rok do roku (źródło), co wskazuje na dynamiczny rozwój marki. Shoper cieszy się dobrą renomą i nie mijającym zainteresowaniem polskich przedsiębiorców, ale są wśród nich właściciele sklepów internetowych, którzy od silnika eCommerce oczekują czegoś więcej – w takiej sytuacji poszukują innego rozwiązania, kierując się w stronę kanadyjskiego giganta, Shopify. 

O migracji z Shopera na Shopify, jej powodach, przebiegu oraz elementach, o których należy pamiętać podczas tego procesu, piszemy w niniejszym artykule. 

Powody migracji z Shopera do Shopify 

Shoper jest rozwiązaniem, które świetnie sprawdzi się dla klientów, którzy chcą rozwijać swój e-biznes na rynku polskim. Poniżej przedstawiamy 6 przypadków, w których migracja z Shopera na Shopify najczęściej ma miejsce:

Przykład I Klient chce rozwijać sprzedaż poza Polską

Shopify jest rozwiązaniem, które świetnie sprawdzi się w przypadku klientów, którzy nie chcą prowadzić biznesu jedynie na rynku polskim. Jedną z przewag tego SaaS’a jest to, że pozwala on na sprawne tworzenie wersji językowych. W tym zakresie klient może:

  • samodzielnie wykonać kopię wersji głównej sklepu na konkretny język / kraj lub
  • wykorzystać jedną z pomocnych aplikacji z Shopify App Store lub
  • zlecić wykonanie kopii jednemu z Shopify Expert lub
  • oddelegować zadanie agencji eCommerce 

Warto wspomnieć w tym miejscu o tym, jak wygląda kwestia wersji językowych na Shopify dla firm, które zarejestrowane są w Polsce. W naszym kraju nie są dostępne na chwilę obecną (stan na marzec 2023) Shopify Payments, które pozwalają na wdrożenie wielowalutowości. W praktycy oznacza to, że dla polskiego właściciel sklepu jedna licencja Shopify = jedna waluta. Jeśli więc chcesz na Shopify posiadać kilka walut, to równoznaczne jest to z tym, że wymagane będą dodatkowe instancje. Sytuacja wygląda inaczej, jeśli np. chcesz jedynie zasymulować na etapie procesu zakupowego, ile klient zapłaci np. w EUR, a ostateczny proces zakupowy ma odbyć się w walucie głównej, np. PLN. W takiej sytuacji można wykorzysta jedną z aplikacji z Shopify App Store. 

Przykład II Klientowi zależy na rozbudowanych funkcjonalnościach sklepu

Shopify tworzony był z wizją silnika, do którego właściciele sklepów będą mogli dodawać wybrane przez siebie elementy, aplikacje, moduły. Podstawowe funkcjonalności Shopify już same w sobie dają szereg możliwości w kontekście zarządzania i customizacji. To właśnie jest jeden z czynników, który wpływa na podjęcie decyzji o migracji z Shopera na Shopify. 

Przykład III Klient chce skalować swój biznes

Shopify jako silnik globalny w swoich założeniach powstał po to, by dawać klientom możliwość skalowania się, otwierania na nowe rynki, wychodzenia poza utarte schematy eCommerce. Jeśli e-przedsiębiory zależy na tym, by posiadać sklep, który będzie rósł wraz z jego biznesem, to ten SaaS będzie jednym z najlepszych wyborów. 

Shopify daje możliwość sprzedaży multiwalutowej (przy posiadaniu Shopify Payments), integracji z najpopularniejszymi marketplaces (w tym ebay i Amazon), połączenia z najpopularniejszymi kanałami social media (w tym Instagram, Facebook, TikTok, Snapchat, Pinterest). 

Przykład IV Klient poszukuje gotowych rozwiązań UXowych

Shopify posiada bazę ponad 140 szablonów (stan na lipiec 2023), w tym 12 darmowych. W Shopify Theme Store możemy wyszukać szablon, wybierając konkretne branże, wielkość bazy produktowej, czy filtrując konkretne funkcjonalności, które są dla nas istotne. Niezwykle istotną kwestią dla twórców tego silnika i osób go rozwijających było to, by dać swoim klientom możliwość wyboru spośród wielu szablonów graficznych, które za pomocą bardzo rozbudowanej customizacji pozwolą na stworzenie wielu różnych układów.

Źródło: https://themes.shopify.com/themes

Warto w tym miejscu zaznaczyć również, że każdy z szablonów jest responsywny i w wielu z nich można zarządzać wersjami osobno (desktop vs mobile). 

Kluczowy jest również fakt, że w Shopify możliwe jest również testowanie szablonów oraz testowanie wprowadzanych zmian na kopii theme – to daje możliwość weryfikacji wszelkich elementów i odpowiedniego ich wyświetlania przed publikacją produkcyjną.

Specjaliści od UX/UI zatrudnieni w Shopify do tworzenia szablonów, które następnie możemy zobaczyć w Shopify Theme Store, stawiają na przejrzystość i minimalizm przy równoczesnym zachowaniu najistotniejszych elementów kluczowych w eCommerce. 

Przykład V Klient poszukuje rozwiązanie bardziej globalnego w podobnej cenie

Wielu e-przedsiębiorców ma błędne wyobrażenie, że skoro Shopify to rozwiązanie nieeuropejskie, to z pewnością nie należy do ekonomicznych. Nic bardziej mylnego. Wielu właścicieli sklepów na Shoperze orientuje się, że Kanadyjczycy oferują swoim klientom preferencyjną cenę za swoje rozwiązanie.

Klienci mają dwie możliwości:

  • płacić za abonament co miesiąc
  • zapłacić za abonament z góry za cały rok 

W przypadku pierwszej opcji miesięczny koszt utrzymania to odpowiednio 32$ w planie Basic, 92$ w Shopify oraz 399$ w Advanced. 

Decydując się na płatność z góry, klient otrzymuje 25%, co daje jednorazową płatność w wysokości 288$ w planie Basic, 828$ w Shopify i 3588$ w Advanced. 

Oczywiście do ceny abonamentowej doliczyć należy również koszta związane z aplikacjami z Shopify App Store – tu wartość zależna jest od ilości integracji i ostatecznie wybranych dodatkowych rozwiązań.

Przykład VI Klient oczekuje większego i pełnego supportu 

Jedną z najmocniejszych stron Shopify jest jest help center i support. Gdy rozpoczynaliśmy działania wokół tego silnika ponad 5 lat temu, próżno było szukać artykułów i bazy wiedzy w języku polskim – obecnie wygląda to inaczej. Baza help center posiada swoją polską wersję, którą można eksplorować tutaj

W Shopify właściciel sklepu ma możliwość kontaktu na kilka sposobów:

  • poprzez chat dostępny 24/7
  • poprzez maila
  • poprzez połączenie telefoniczne

Warto zaznaczyć również, że dostępna jest Shopify Community, gdzie znaleźć można odpowiedzi na wiele pytań, a całość podzielona jest na cztery główne części:

Źródło: https://community.shopify.com/

Chat, o którym wspomniałam powyżej jest o tyle istotną kwestią, że specjaliści, którzy odpowiadają na zgłoszenia klientów nie są jedynie konsultantami, a realnie są w stanie pomóc i skierować w odpowiednią stronę, by rozwiązać daną zagwozdkę. 

Co jest ważne w migracji do Shopify? 

W kwestii migracji z Shopera na Shopify należy pamiętać o kilku najistotniejszych elementach.

Analiza przedwdrożeniowa

Przygotowując się do migracji z jednego silnika na drugi należy pamiętać, że kluczowa jest analiza potrzeb i celów. Dzięki przygotowanemu planowi działania, w trakcie migracji określone są najistotniejsze elementy, które krok po kroku są realizowane. Na podstawie opracowanego raportu z analizy przedwdrożeniowej, w jednym miejscu zebrane są wszystkie składowe projektu, których wdrożenie jest niezbędne i których wykonanie jest gwarantem płynnej migracji.

Odpowiednia migracja produktów + stworzenie drzewa kategorii 

Należy zatroszczyć się o przeniesienie nie tylko samych produktów, ich opisów i zdjęć, ale również przypisanych do nich tagów, metafiedsów i atrybutów alt (opisowych tekstów zastępczych). 

Istotne podczas migracji z Shopera na Shopify w kontekście produktów jest również ułożenie drzewa kategorii. Tu należy pamiętać o tym, że dostępna jest trzystopniowe ‘zakorzenienie’, tj.:

Kategoria główna

    → podkategoria I

         → podkategoria II 

W kontekście migracji większej bazy produktów z Shopera do Shopify warto wykorzystać system klasy PIM, o znaczeniu, którego pisaliśmy w tym artykule.

Przeniesienie contentu (wszelkie strony informacyjne + wpisy blogowe)

W kontekście migracji wpisów blogowych warto wspomnieć, że w Shopify klient nie ma ograniczeń dotyczących przestrzeni dyskowej, jeśli więc np. wpisy blogowe zawierają dziesiątki grafik/banerów/zdjęć/dodatkowych PDFów, to wszystko może być bez przeszkód przechowywane w sekcji ‘Pliki’ w Shopify. 

Do migrowanych wpisów blogowych można dodawać tagi i kategoryzować artykuły oraz wplatać np. karuzele projektowe z odpowiednimi dla treści contentowej produktami. 

Jeśl chodzi o stront informacyjne, to nie występują tu żadne ograniczenia – można stworzyć ich dowolną ilość i następnie umieścić np. w stopce sklepu w określonych, osobnych menu.

Migracja bazy klientów i jej skategoryzowanie (jeśli występuje podział na określone grupy klientów, np. VIP, gold, silver) 

Wielu właścicieli sklepów podczas migracji z Shopera na Shopify chce również przenieść całą bazę klientów. Oczywiście istnieje taka możliwość. Klientów można równocześnie przypisać do określonych, utworzonych wcześniej grup, np. VIP. Taka grupa może posiadać swoje reguły, np. mieć automatyczny rabat zakupowy w wysokości 15%. 

Ważne: podczas migracji nie ma możliwości, z uwagi na kwestie bezpieczeństwa, przeniesienia haseł klientów zarejestrowanych. Istnieje natomiast opcja, by skierować do nich maila z prośbą o zmianę hasła już po migracji systemu.

Migracja zamówień

Migracja bazy zamówień możliwa jest w wersji Shopify Plus. Istnieją natomiast aplikacje, które pozwalają na częściową migrację zamówień w podstawowych planach – cena procesu zależna jest od liczby zamówień, które mają być przeniesione. 

Odtworzenie połączeń integracyjnych (np. z zewnętrznymi systemami typu ERP) 

To jedna z niezwykle istotnych składowych procesu migracyjnego. Obecnie wielu właścicieli sklepów do swojego eCommerce’u dodane mają systemy, które np. wspierają obsługę zamówień, czy systematyzują informacje o produktach. 

Na etapie planowania migracji należy zweryfikować te systemy i możliwość ich integracji z Shopify – część z nich może mieć gotowy konektor, część będzie wymagała użycia middleware, inne z kolei będą możliwe do zintegrowania tylko przy użyciu dedykowanego, napisanego pod potrzeby klienta, rozwiązania łączącego Shopify z danym systemem. 

Kluczowe jest przetestowanie wszelkich połączeń przed finalną publikacją sklepu. 

Migracja SEO 

Na rozpoznawalność marki i jej obecność w wynikach wyszukiwania Google pracuje się latami. Proces migracji z Shopera na Shopify jest pełny i kompleksowy tylko i wyłącznie w sytuacji, gdy zatroszczymy się również o migrację SEO. Wszystko po to, by nie stracić wypracowanej pozycji. 

Proces podzielony jest na trzy główne etapy: 

  • opracowanie mapy przekierowań na podstawie obecnego sklepu i nowego
  • wprowadzenie przekierowań 301 (w Shopify możliwe jest to za pomocą jednej z darmowych aplikacji)
  • monitoring fraz

W trakcie migracji SEO niezbędny jest dostęp do Google Analytics i Google Search Console. 

Przeniesienie domeny i DNSów

Jednym z ostatnich elementów migracji jest przeniesienie domeny i rekordów DNS. Warto zaznaczyć, że Shopify daje swoim klientom bezpłatny certyfikat SSL, więc nie musimy uwzględniać jego zakupu/przeniesienia w trakcie całego projektu. 

Istntne jest to, by po przekieorwaniu domeny na nowe DNSy Shopify (przydatne informacje na ten temat znajdują się tutaj), monitorować cały proces rozpropagowywania się rekordów. 

Przekierowanie rekordów do obsługi poczty 

Ostatnim elementem, o którym należy pamiętać są przekierowanie rekordów pocztowych, bez których poprawne działanie skrzynki mailowej nie będzie możliwe – ujmując najprościej, maila kierowane ze skrzynki firmowej przypisanej do sklepu nie będą trafiać do klientów i na odwrót – wiadomości wysyłane przez klientów nie dotrą do obsługi sklepu. 

Jak zmigrować sklep z Shopera do Shopify? 

Migracja z Shopera do Shopify powinna zawierać wszystkie opisane wyżej elementy. Kluczowe jest zaplanowanie całego procesu podczas przedwdrożeniowego spotkania warsztatowego, podczas którego systematyzowane są wszystkie informacje dotyczące projektu. Kilka godzin spędzonych na takich warsztatach, pozwala uniknąć wielu potencjalnych problemów, które wygenerować mogą dziesiątki dodatkowych, wcześniej nieuwzględnionych w estymacjach godzin.  

Migracja z Shopera do Shopify jest czymś, nad czym się zastanawiasz? Najistotniejszy jest plan, który nakreśli kolejność działania.

Warto zacząć od przeniesienia stron informacyjnych i wpisów blogowych (jeśli takie występują). Optymalnym kolejnym krokiem jest migracja produktów – w zależności od skali, produkty można przenieść ręcznie lub wykorzystać odpowiednio dopasowany plik CSV, korzystając z funkcji importu/eksportu w obu systemach. 

Migracja bazy klientów i zamówień to kolejny etap. Podczas etapu konfiguracji sklepu Shopify przechodzi się również przez proces połączenia z systemami zewnętrznymi, które dotychczas występowały. Równocześnie można rozpocząć pracę nad tworzeniem mapy przekierowań. Końcowym etapem jest migracja domeny i rekordów pocztowych z przejściem checklisty migracyjnej, która opracowywana jest na etapie warsztatów przedwdrożeniowych. 

Migracja z Shopera do Shopify to proces wymagający przygotowania i przemyślenia. Dobrze rozplanowany projekt, pozwala uniknąć niespodzianek i stresu związanego z przejściem na nowy system. 

Migracja eCommerce jest w pewnym sensie podobna do przeprowadzki z jednego mieszkania do drugiego – jeśli dobrze przemyślimy i ułożymy plan działania, całość idzie bardziej płynnie i bez strachu, że coś zostało pominięte.

Jeśli interesuje Cię migracja z Shopera do Shopify, skontaktuj się z nami – chętnie porozmawiamy o tym, jak zaplanować Twoją migrację. 

5/5 - (3 votes)

    Imię i nazwisko

    Adres e-mail

    Treść wiadomości