Czym są porzucone koszyki? Dlaczego klienci porzucają koszyki? Jak wygląda sytuacja jeśli chodzi o porzucone koszyki w różnych branżach? Jak zmniejszyć liczbę porzuconych koszyków? Na wszystkie te pytanie odpowiadamy w tym artykule.
Porzucone koszyki to termin, który używany jest w branży eCommerce i dotyczy sytuacji, gdy klient dodaje produkt / produkty do koszyka, ale ostatecznie nie kończy procesu zakupowego. Można zatem powiedzieć, że z porzuconymi koszykami mamy do czynienia, gdy zakup nie dochodzi do etapu płatności.
Dlaczego klienci porzucają koszyki? By wiedzieć, jak zapobiegać tego typu sytuacjom zdecydowanie potrzebne jest zrozumienie przyczyn porzucania koszyków. Jakie są najczęstsze przyczyny?
Najczęstsze przyczyny porzucania koszyka przez klienta to:
Warto znać statystyki porzuconych koszyków w różnych branżach. Jak wynika z raportu “Porzucony e-koszyk – Dlaczego konsumenci porzucają zakupy w Internecie?” opracowanego przez Mobile Institute dla Izby Gospodarki Elektronicznej, skala problemu jeśli chodzi o porzucone koszyki w różnych branżach wygląda w sposób następujący:
Wersja mobilna | Wersja desktopowa | |
Elektronika | 21% | 25% |
Aplikacje i gry | 17% | 18% |
Wyposażenie domu | 16% | 16% |
Sport i wypoczynek | 13% | 16% |
Produkty farmaceutyczne | 12% | 16% |
Moda | 14% | 18% |
Motoryzacja | 13% | 13% |
Uroda | 14% | 18% |
Kultura i rozrywka | 14% | 20% |
Turystyka | 12% | 17% |
Produkty spożywcze | 8% | 12% |
Artykuły dziecięce | 10% | 16% |
Jak wynika z powyższej tabeli najwięcej porzuconych koszyków odnotowuje się w branży elektronicznej, a najmniej w spożywczej.
Pozostaje zatem pytanie, jak zmniejszyć liczbę porzuconych koszyków? Jak odzyskać utracone koszyki? Oto sposoby na porzucone koszyki, które warto sprawdzić. Można traktować je jako 5 skutecznych kroków dla zwiększenia sprzedaży:
Optymalizacja procesu zakupowego to kolejny krok, o którym warto pomyśleć. W tym zakresie warto rozważyć kilka opcji:
Budowanie zaufania również jest bardzo ważnym krokiem. Jeśli klient nie jest pewny, że zakupy w twoim sklepie są bezpieczne, nie traktuje twojego sklepu jako sprawdzonego miejsca, może on częściej porzucać koszyk. Jak pracować na zaufanie?
Wdrożenie e-mail przypominającego o porzuconym koszyku, który dociera do klienta automatycznie po określonym, zdefiniowanym przez nas czasie jest wciąż jedną z bardzo popularnych form walki z porzuconymi koszykami. Warto w mailu zamieścić informację o np. zniżce, rabacie, który aktywny będzie w ramach tego konkretnego porzuconego koszyka.
Dobrym rozwiązaniem jest również stosowanie push notifications, jeśli klient wyraził zgodę na takowego.
Jeśli to możliwe, pomyśl o uproszczeniu procesu zakupowego. Bardzo popularne są tzw. one page checkout, gdzie na jednej stronie mamy zawarte wszystkie kroki procesu zakupowego. Takie podejście do checkout’u gwarantuje m.in. szybsze działanie i wydajność. Ważne jest również to, by w sklepie zamówienia można było składać bez konieczności zakładania konta klienta – zakupy jako ‘gość’ są wciąż wybierane przez większość kupujących.
Jak wynika z raportu “Porzucony e-koszyk – Dlaczego konsumenci porzucają zakupy w Internecie?”, który został opracowany przez Mobile Institute na zlecenie Izby Gospodarki Elektronicznej, jednym z ważnych powodów porzucania koszyków jest płatny zwrot produktów. Klienci przyzwyczajeni są do proklienckiej polityki zwrotów, tj. w przeważającej większości oczekują oni, by zwrot był darmowy. Jeśli jest to możliwe, jako właściciel sklepu rozważ wdrożenie bezpłatnych zwrotów i informuj o tym klienta – niech będzie to przedstawione jako benefit robienia zakupów w tym konkretnym sklepie.
Noto Agency Sp. z o.o.
Ignacego Paderewskiego 124a/203
35-328 Rzeszów
Poniedziałek-piątek 8:00-17:00
info@notoagency.pl
+48 536 922 088