WordPress (i jego eCommerce’owa odnoga – WooCommerce) jest jedną z najpopularniejszych platform w Polsce. Równocześnie jest silnikiem, który bardzo często na drodze rozwoju przedsiębiorstwa jest zmieniany na bardziej wydajne, bogate w funkcjonalności, dające więcej możliwości rozwiązanie. Ten przewodnik migracji z WordPress do Shopify pozwoli odpowiedzieć na takie pytania, jak m.in. dlaczego warto przejść z WordPress do Shopify i jak taka migracja z WordPress do Shopify krok po kroku powinna wyglądać (skupimy się m.in. na takich zagadnieniach jak wybór planu Shopify, migracja funkcjonalności, aplikacje do migracji Shopify, przenoszenie danych za pomocą plików CSV, eksport produktów, czy konfiguracja Shopify).
Zdecydowanie na start należy zadać sobie pytanie, dlaczego warto przejść z WordPress do Shopify? Wielu klientów Shopify Polska, ale oczywiście również globalnych przedsiębiorców wskazuje, że kluczowe aspekty, które przekonały ich do migracji z WordPress do Shopify to m.in.:
-> skalowalność
Wszystko w zakresie Shopify dotyczy eCommerce – funkcjonalności, integracje, aktualizacje, aplikacje, wtyczki skupiają się właśnie na e-sprzedaży. Dzięki temu Shopify jest niezwykle skalowalny i rozwija się wraz z przedsiębiorstwem (zarówno jeśli chodzi o składowe sklepu, jego elementy, ale również łatwość np. otwarcia się na nowe rynki sprzedaży)
-> łatwość obsługi
Jedną z zalet Shopify jest bardzo intuicyjny, przyjazny w użytkowaniu panel administracyjny. Zarządzanie sklepem jest proste i nawet osoby bez rozbudowanej wiedzy o eCommerce są w stanie bez przeszkód obsługiwać sklep.
-> wsparcie techniczne
Gdy myślimy o zestawieniu SaaS vs Open Source bardzo często kluczową kwestią okazuje się wsparcie techniczne. Shopify udostępnia swoim klientom wsparcie 24/7 w formie chatu, kontaktu telefonicznego lub mailowego (to zależne jest od planu, na którym osadzony jest sklep). Warto podkreślić również zasoby bazy wiedzy, które również przekonują wielu e-przedsiębiorców do przejścia z WordPress do Shopify. Shopify zapewnia hosting w ramach licencji, nie trzeba myśleć o serwerze, jego działaniu i efektywności.
-> bezpieczeństwo
Shopify przykłada bardzo dużo wagi do zagwarantowania użytkownikom maksymalnego bezpieczeństwa zarówno jeśli chodzi o proces zakupowy, jak również przechowywanie danych. Decydując się na Shopify, klient otrzymuje darmowy certyfikat SSL.
-> liczba aplikacji
Myśląc o przejściu z WordPress do Shopify warto również pamiętać o tym, jak wiele aplikacji i integracji natywnych oferuje Shopify. Shopify App Store zawiera kilka tysięcy aplikacji z różnych kategorii (m.in. zarządzanie sklepem, up i cross selling, email marketing, mechanizm wyszukiwania, marketing, opinie).
-> responsywność
W oficjalnym Shopify Theme Store dostępne są setki szablonów, które zostały zaprojektowane w podejściu mobile first. Chociaż obecnie wiadomo, że sklep przede wszystkim ma być zoptymalizowany pod urządzenia mobilne, to decydując się na Shopify, klient ma pewność, że nawet darmowy szablon będzie świetnie działał na różnych rozdzielczościach.
-> rozbudowane funkcjonalności
Shopify słynie z tego, że w samym silniku zaszytych są dziesiątki funkcjonalności, które sprawiają, że sprzedaż staje się prostsza i bardziej efektywna. Warto dodać również, że wiele dodatkowych elementów znajduje się również w szablonach, a ich uruchomienie zajmuje dosłownie chwilę. Shopify pozwala na integrację z różnymi kanałami sprzedaży (w tym marketplaces) i systemami zewnętrznymi.
Jak powinna wyglądać migracja z WordPress do Shopify krok po kroku? Przygotowanie do migracji i plan migracji to kluczowe punkty całego projektu migracyjnego. Wybór planu Shopify, wybór szablonu Shopify, migracja funkcjonalności, przenoszenie danych za pomocą plików CSV, eksport produktów, eksport klientów, eksport innych danych, migracja tekstów, migracja SEO, konfiguracja Shopify i testy to kolejne elementy w trakcie działań.
Przed rozpoczęciem migracji warto upewnić się, czy posiadamy kopię zapasową danych z WordPress (m.in. pliki, grafiki, treści). Bardzo ważne jest również zdefiniowanie aktualnej sytuacji i odpowiedzenie sobie na pytanie, co w obecnym sklepie mi nie odpowiada? Jakie elementy chcę zmienić? Co działa w nieodpowiedni sposób? Co chcę zoptymalizować w trakcie migracji z WordPress do Shopify? Jakie funkcjonalności chcę odwzorować? Czy procesy eCommerce zachodzące w sklepie spełniają moje potrzeby?
Zapewniając odpowiednie przygotowanie do migracji, cały proces z pewnością będzie lepiej zorganizowany. Bardzo ważne jest to, by zdefiniować, jakie są cele migracji.
Plan migracji i jego opracowanie jest niezwykle istotne. Cały proces migracji powinien być jasno określony. Ważne jest również, by każda osoba zaangażowana w przejście z WordPress do Shopify miała jasno określoną rolę i zadania – dzięki temu budowane jest poczucie odpowiedzialności za migrację. Plan migracji powinien zawierać również jasny timeline i kryteria akceptacyjne.
Wybór planu Shopify to jedna z ważniejszych decyzji do podjęcia. Shopify oferuje kilka planów (różnią się funkcjonalnościami, które w sposób naturalny wpływają na cenę licencji).
Poniżej kilka kluczowych informacji, jeśli chodzi o wybór plany Shopify w formie tabeli porównawczej:
Basic | Shopify | Advanced | |
Liczba produktów | Bez limitu | Bez limitu | Bez limitu |
Liczba kont użytkowników | 0 | 5 | 10 |
Liczba magazynów | 10 | 10 | 10 |
Raporty i analityka | Standardowe raporty | Standardowe raporty | Niestandardowe, customowe raporty |
Support | Live chat | Live chat | Rozbudowany live chat |
Shopify custom markets | 3 | 3 | 3 + 59 USD/mc za kolejne |
Headless Storefront | 1 | 1 | 1 |
Prowizja do Shopify | 2% | 1% | 0,6% |
Cena | 24 EUR/mc przy płatności za rok z góry lub 32 USD przy płatności w cyklach miesięcznych) | 69 EUR/mc przy płatności za rok z góry lub 92 USD przy płatności w cyklach miesięcznych) | 299 EUR/mc przy płatności za rok z góry lub 399 USD przy płatności w cyklach miesięcznych) |
*w związku z tym, że w Polsce nie są obsługiwane Shopify Payment (stan na wrzesień 2024)
O funkcjonalnościach Shopify Plus, który również jest jedną z opcji, pisaliśmy w tym artykule.
Bardzo ważny jest również wybór szablonu Shopify z Shopify Theme Store. Na chwilę obecną (stan na wrzesień 2024) w oficjalnym sklepie dostępnych jest 201 płatnych szablonów oraz 13 darmowych.
Każdy z szablonów można zweryfikować pod kątem funkcjonalności na demo, do których linki znajdują się przy każdym theme. Klienci często wybierając szablon, bazują na kategorii, do której jest przypisany – warto pamiętać, że inną specyfikę będzie miał szablon dla branży gastronomicznej, a inną dla np. medycznej czy budowlanej.
Jeśli w sklepie WordPress wdrożone były określone funkcjonalności, które powinny zostać odwzorowane w nowym sklepie, to należy dokładnie zweryfikować wszelkie mechanizmy działania i albo wykorzystać natywne funkcjonalności Shopify, by je wdrożyć, albo znaleźć aplikację, które spełni wyznaczone warunki, albo zaplanować pracę nad dedykowanym rozwiązaniem.
Taka migracja funkcjonalności może dotyczyć np. wishlisty, silnika wyszukiwania, panelu klienta.
Eksport produktów jest oczywiście kluczowym elementem całego procesu przejścia z WordPress do Shopify. W tym zakresie dostępnych jest kilka opcji migracji:
W trakcie eksportu produktów warto pamiętać (oprócz wszystkich najważniejszych i oczywistych elementach) o takich kwestiach jak np. atrybuty ALT zdjęć produktowych.
Wielu właścicieli sklepów dużo uwagi kładzie na eksport klientów. Baza ta jest szczególnie istotna, gdy np. w sklepie jest wielu zarejestrowanych klientów. Jest ona kluczowa również z uwagi na względny analityczne. W zakresie przeniesiania bazy pomocna będzie aplikacja (więcej o niej piszemy w ostatnim paragrafie tego artykułu).
Migracja tekstów jest szczególnie istotna, ponieważ wpływa ona również na skuteczność i efektywność migracji SEO. W tym zakresie należy pamiętać o stronach statycznych (np. ‘O nas’, ‘FAQ’), stronach z regulacjami prawnymi, wpisach blogowych i treściach towarzyszącym np. na karcie produktowej.
Migracja SEO jest z całą pewnością najważniejsza w całym przejściu z WordPress do Shopify. Niedopuszczalna jest sytuacja, gdy w trakcie migracji sklep traci swoją pozycję w Google, na którą w wielu przypadkach pracowano latami.
Podczas migracji SEO przygotowywana jest mapa przekierowania 301. Warto pamiętać, że w Shopify nie ma możliwości zmiany bazowej struktury URL.
Kluczowe jest oczywiście zaktualizowanie mapy strony w Google Search Console.
Konfiguracja Shopify to temat, który zdecydowanie jest kwestią indywidualną w każdym sklepie. Najważniejsze składowe wymagające konfiguracji:
W zakresie konfiguracji Shopify nie można zapominać oczywiście o aplikacjach, ale tu zakres uzależniony jest od tego, z jakich dodatkowych elementów korzystamy. Standardowymi aplikacjami, które zdecydowanie występują w większości sklepów są te odpowiadające za cookies, zgodność sklepu z dyrektywą Omnibus, wyświetlanie wpisów instagramowych na home page, czy też chat.
Testy powinny być przemyślane i mieć swoją strukturę. Elementy, które powinny podlegać testowaniu to m.in.:
Na podstawie przeprowadzonych testów mamy pewność, że w trakcie przejścia z WordPress do Shopify wszystkie elementy spełniają oczekiwania i zostały zaakceptowane.
Do migracji z WordPress do Shopify można wykorzystać kilka gotowych rozwiązań, aplikacji, które cały proces znacznie ułatwiają. Poniżej najważniejsze aplikacje do migracji Shopify:
Noto Agency Sp. z o.o.
Ignacego Paderewskiego 124a/203
35-328 Rzeszów
Poniedziałek-piątek 8:00-17:00
info@notoagency.pl
+48 536 922 088