Tworzenie sklepów internetowych to nasza kluczowa usługa. To właśnie każde wdrożenie e-commerce jest centralnym punktem naszych działań i to Shopify, jako platforma e-commerce, stanowi silnik sklepów internetowych, na którym opieramy wszystkie nasze projekty.
Każdy e-sklep jest inny (bardzo często głównym podziałem są sklepy B2C i sklepy B2B), dlatego dopasowywujemy plan wdrożenia i tworzenia sklepów internetowych wygląda inaczej, ale na bazie dziesiątek projektów, wiemy, jak poprowadzić prace, by całość była maksymalnie efektywna.
Proces budowy sklepu internetowego składa się z kilku kluczowych etapów i różni się on w zależności m.in. od tego, czy to inna platforma e-commerce zasila obecnie sklep i mówimy o migracji, czy projekt jest ‘czystą kartą’ i całość to zupełnie nowy e-sklep.
Jeśli chodzi o tworzenie sklepów internetowych, to analiza przedwdrożeniowa stanowi pierwszy, centralny punkt działań projektowych. Jej głównym celem jest określenie celów biznesowych oraz identyfikacja funkcjonalności sklepu. To analiza przedwdrożeniowa (często przeprowadzana w formie warsztatów) pozwala na lepsze zrozumienie założeń dotyczących projektu i daje przestrzeń na rozłożenie na czynniki pierwsze wszystkich celów, które stawiane są przed nowych silnikiem sklepu.
Analiza przedwdrożeniowa pozwala na rozplanowanie prac i opracowanie checklisty całego wdrożenia, co w przypadku tworzenia sklepów internetowych jest niezwykle istotne. Dzięki takiej checkliście, która na późniejszych etapach projektu jest weryfikowana, można mieć pewność, że każdy z elementów koniecznych do wdrożenia jest ujęty w planie prac projektowych.
Konfiguracja sklepu jest kolejnym etapem jeśli chodzi o tworzenie sklepu krok po kroku, podczas którego specjaliści zajmują się wszystkimi elementami technicznymi sklepu ‘od środka’. Konfiguracja wygląda każdorazowo inaczej z uwagi na różne funkcjonalności sklepu i m.in. rynek, na którym ma zostać wdrożony projekt. Konfiguracja sklepu różni się, jeśli chodzi o sklepy B2C i sklepy B2B. W zakres tego etapu wchodzą m.in. działania wokół płatności, dostaw, aplikacji, polityki cenowej i rabatowej, drzewa kategorii i podkategorii.
Tworzenie sklepów internetowych opiera się również o łączenie e-sklepu z innymi systemami poprzez integracje. Platforma e-commerce to jedno, obok niej może występować szereg narzędzi, których zadaniem jest m.in. optymalizowanie procesów - PIM, ERP, CRM. Integracje dotyczyć mogą również np. systemów do marketing automations. Połączenie z Google Analytics, Google Merchant Center, Meta również traktowane są jako integracja e-sklepu.
Określenie celów biznesowych podczas pierwszego etapu projektu, którą jest analiza przedwdrożeniowa, pozwala również na odpowiedzenie na pytanie, czy tworzenie sklepów internetowych opieramy o jeden z gotowych szablonów, gdzie tworzymy sklep dopasowany do potrzeb w ramach funkcjonalności oferowanych przez twórcę szablonu, czy ma to być sklep szyty na miarę.
Sklep dopasowany do potrzeb, który opiera się o szablon z Shopify Theme Store, to rozwiązanie dla tych e-przedsiębiorców, którym zależy na nieco krótszym procesie wdrożeniowym i dla których wystarczające będą funkcjonalności oferowane w ramach poszczególnych gotowych szablonów.
Projektowanie sklepu internetowego, gdy we wdrożeniu ujęty jest sklep szyty na miarę, składa się z wywiadu graficznego, weryfikacji konkurencji oraz benchmarków, projektowaniu makiet oraz layout’ów. Projektowanie sklepu internetowego odbywa się w narzędziu Figma. Wybór ten nie jest przypadkowy - Figma jest jednym z najlepszych systemów do projektowania i jest ceniona zarówno jeśli chodzi o UX/UI Designerów, jak również Deweloperów.
Prace programistyczne, to etap, który może wyglądać na dwa sposoby:
-jeśli wdrożenie opiera się o sklep dopasowany do potrzeb (na szablonie), to prace programistyczne opierają się na stylizacji aplikacji i modyfikacje poszczególnych elementów szablonu zgodnie z wymogami
-jeśli wdrożenie to sklep szyty na miarę, to prace programistyczne dotyczą wdrożenia zaprojektowanych layout’ów zgodnie z widokami w Figmie
Budowanie sklepu internetowego opiera się tu na Liquid Shopify. Na czele zespołu wdrożeniowego stoi lider zespołu developerekiego, który jest odpowiedzialny za weryfikację postępu prac programistycznych, troszczy się o jakość kodu i przeprowadza code review.
Migracja danych to kolejny etap, jeśli chodzi o tworzenie sklepów internetowych. Gdy projekt dotyczy przejścia z jednego silnika na drugi, migracja danych jest kluczowym elementem całego procesu wdrożenia e-sklepu. Migracja danych obejmuje m.in.: bazę produktową, strony informacyjne, strony contentowe / wpisy blogowe, bazę klientów, historię zakupową.
Migracja danych to jedna ze składowych podczas projektu opartego o migrację do Shopify, natomiast migracja SEO stanowi jedną z najważniejszych części tego etapu. Migracja SEO ma na celu zatroszczenie się o to, by podczas zmiany silnika w żaden sposób nie ucierpiała wypracowana w Google pozycja sklepu. Kluczowe jest tutaj opracowanie mapy przekierowań 301 i zaplanowanie całego projektu tak, by migracja SEO miała miejsce w odpowiednim momencie całego wdrożenia. Budowanie sklepu internetowego bez uwzględniania SEO jest bardzo poważnym błędem jeśli chodzi o tworzenie sklepów internetowych.
Tworzenie sklepu internetowego krok po kroku oznacza również, że jest wiele elementów, które wymagać będą weryfikacji i przetestowania. Testy dotyczą weryfikacji poprawności działania szablonu, aplikacji, integracji oraz całego procesu zakupowego. Testy wykonywane są na kilka różnych sposobów - są to testy manualne z wykorzystaniem fizycznych urządzeń, testy bazujące na przeglądarkach internetowych oraz testy z wykorzystaniem BrowserStack. Nasi specjaliści e-commerce, w przypadku testów są to QA Specialist / Software Tester są odpowiedzialni za to, by przed publikacją e-sklepu mieć pewność, że zweryfikowane zostały wszystkie elementy i platforma e-commerce jest gotowa do przyjmowania i przetwarzania zamówień.
Bardzo ważną rolę, jeśli chodzi o tworzenie sklepów internetowych, odgrywa Project Manager. Jedną z najważniejszych kwestii, którą należy podkreślić, że osoba przewodząca całemu projektowi musi posiadać dogłębną wiedzą o Shopify - to właśnie dzięki temu nasze projekty cechują się terminowością, jakością i spełnieniem założeń budżetowych i funkcjonalnych.
By odpowiedzieć na pytanie, jakie funkcje powinien posiadać nowoczesny sklep ecommerce, warto pamiętać o tym, że bardzo dużo zależy od tego, jakie funkcjoanlności udostępniają poszczególne platformy sprzedażowe. Jeśli platforma e-commerce, na której oparta jest budowa sklepu internetowego to Shopify, to możemy mieć pewność, że dostarczone zostaną najpopularniejsze w branży ecommerce rozwiązania.
Zatem jakie funkcje powinien posiadać nowoczesny sklep ecommerce? Nowoczesny sklep internetowy to przede wszystkim:
-responsywny design
-szybkość ładowania strony
-rzetelne i zweryfikowane opinie dotyczące produktów
-obsługa klienta na najwyższym poziomie z wykorzystaniem chatu na żywo, formularza kontaktowego
-intuicyjny mechanizm zwrotów z poziomu sklepu
Nowoczesny sklep internetowy powinien zawierać również intuicyjną nawigację, rozbudowane filtrowanie (jeśli specyfika produktów na to pozwala) i inteligentną wyszukiwarkę z funkcją autouzupełniania i korekty przy błędnie wskazanym haśle.
Każde wdrożenie e-commerce jest inne, ale jako specjaliści e-commerce, tworzenie sklepów internetowych traktujemy jako proces, na który wpływa wiele czynników. Opinie naszych klientów dotyczący Shopify pokazują, że inne platformy sprzedażowe, na których wcześniej bazowały ich e-sklepy m.in. nie pozwalały na rozwój, hamowały wzrost, nie były skalowalne, nie pozwalały na rozbudowaną modyfikację wizualną, działały zbyt wolno, wymagały ciągłego supportu technicznego, nie były w 100% sprawne podczas pików sprzedażowych, nie pozwalały na ekspansję zagraniczną.
Nasze realizacje w zakresie tworzenia sklepów internetowych (kilka wybranych):
Noto Agency Sp. z o.o.
Ignacego Paderewskiego 124a/203
35-328 Rzeszów
Poniedziałek-piątek 8:00-17:00
info@notoagency.pl
+48 536 922 088
Noto Agency Sp. z o.o.
Ignacego Paderewskiego 124a/203
35-328 Rzeszów
Poniedziałek-piątek 8:00-17:00
info@notoagency.pl
+48 536 922 088