Własny sklep internetowy to biznesowa ścieżka bardzo wielu przedsiębiorców. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez firmę Dun & Bradstreet Poland w 2022 roku liczba zarejestrowanych w naszym kraju e-sklepów wyniosła blisko 58 000. Jakie kroki należy podjąć, by wystartować z własnym eCommerce? Na to pytanie odpowiadamy w tym artykule.
Badanie rynku w e-commerce jest kluczowym krokiem dla sukcesu każdego przedsięwzięcia online. Istnieje szereg aspektów, które należy przemyśleć i przeanalizować przed publikacją sklepu. Kompleksowa analiza rynku powinna dotykać między innymi tych tematów:
Określ, co chciałbyś osiągnąć poprzez analizę. Czy chcesz zidentyfikować niszę rynkową, sprawdzić konkurencję, zrozumieć potrzeby klientów?
Zidentyfikuj głównych konkurentów w branży e-commerce. Sprawdź ich ofertę produktową, ceny, strategie marketingowe, opinie klientów itp. Konkurencja może pokazać Ci możesz robić lepiej.
Znajdź nisze rynkowe, czyli obszary, które nie są jeszcze w pełni wykorzystane przez konkurencję. To może być produkt, obszar geograficzny, grupa docelowa, czy inny aspekt rynku.
Zrozum potrzeby i preferencje swojej grupy docelowej. Skorzystaj z narzędzi analizy demograficznej, behawioralnej i psychograficznej.
Śledź aktualne trendy w e-commerce. Sprawdź, jakie technologie, produkty czy modele biznesowe zyskują na popularności.
Sprawdź, jakie są standardowe ceny w branży. Zastanów się, czy masz możliwość konkurowania cenami czy może lepiej postawić na wartość dodaną.
Zidentyfikuj, jakie narzędzia marketingowe są najbardziej skuteczne w danej branży. Czy to kampanie na mediach społecznościowych, e-mail marketing, czy inne formy reklamy online? O tym więcej będziemy wspominać również w dalszej części artykułu.
Zbadaj, jakie są preferencje klientów odnośnie płatności i dostawy. Czy korzystanie z określonych metod płatności czy szybka dostawa są ważne dla Twojej grupy docelowej?
Starannie analizuj zebrane dane i wyciągaj wnioski. To pozwoli Ci lepiej zrozumieć rynek i dostosować strategię biznesową.
Rynki e-commerce są niezwykle dynamiczne, dlatego ważne jest regularne monitorowanie zmian i dostosowywanie strategii w zależności od nowych trendów i potrzeb klientów.
Badanie rynku to proces ciągły. Im lepiej zrozumiesz swoją branżę i klientów, tym większe szanse na sukces.
Gdy masz własny sklep internetowy, określenie unikalnej wartości oferowanej przez sklep internetowy jest kluczowe dla przyciągnięcia klientów i budowania lojalności, która w obliczu funkcjonowania na rynku tak wielu e-sklepów jest bardzo ważna. By określić unikalną wartość weź pod uwagę te 10 kwestii:
Zdefiniuj swoją niszę – określ, w jakim segmencie rynku chcesz działać. Czy to będzie specyficzna kategoria produktów, grupa docelowa? Znajdź miejsce, które nie jest przesycone danym produktem lub produkt, którego nie znajdzie się wszędzie.
Wybór produktów do sklepu: w nawiązaniu do pierwszego elementu, sprawdź, czy oferujesz produkty lub usługi, które są trudno dostępne gdzie indziej. Wybór produktów do sklep jest jedną z najważniejszych decyzji do podjęcia.
Zwracaj uwagę na jakość: jeśli Twoje produkty są znane z wysokiej jakości, postaraj się to wyeksponować. Klienci często są gotowi płacić więcej za produkty o doskonałej jakości.
Świadczenie obsługi klienta na najwyższym poziomie: zainwestuj w obsługę klienta. Błyskawiczna odpowiedź na zapytania, pomoc w rozwiązaniu problemów, czy oferowanie rozszerzonych gwarancji to elementy, które mogą wyróżnić Twój sklep.
Spersonalizowane podejście: oferuj spersonalizowane doświadczenia zakupowe. To może obejmować rekomendacje produktów dostosowane do preferencji klienta, specjalne oferty czy programy lojalnościowe.
Koncentruj się na wartości dodanej: zastanów się, jakie dodatkowe korzyści możesz dostarczyć klientom. To mogą być darmowe porady, próbki nowych produktów czy inne materiały edukacyjne związane z tym, co oferujesz w swoim własnym sklepie internetowym.
Zaangażowanie społeczności: jeśli to możliwe, buduj społeczność wokół swojej marki np. w swoich social mediach lub na tematycznych grupach.
Transparencja i etyczność: klienci doceniają transparentność. Jasnemu przedstawianiu informacji o produktach, polityce zwrotów, czy też praktykach etycznych może przyciągnąć klientów.
Zbieraj opinie i rekomendacje: pozytywne opinie i rekomendacje od klientów potwierdzające unikalną wartość Twojego sklepu mogą przyciągnąć nowych klientów i zaowocować lojalnością klientów. Pokaż, że zdanie kupujących jest dla Ciebie bardzo ważne.
Strategia biznesowa, jej opracowanie i prowadzenie działań zgodnie z jej założeniami jest bardzo ważne i systematyzuje szereg działań wokół Twojego własnego sklepu internetowego.
Określenie celów biznesowych sklepu online wiąże się z przeanalizowaniem szeregu kwestii, ale istnieją pewne ogólne cele, które pod kątem biznesowym mają znaczenie.
Ważne jest, aby cele były SMART (Specyficzne, Mierzalne, Osiągalne, Realistyczne, Określone czasowo) i były dostosowane do specyfiki branży oraz sytuacji rynkowej. Regularna ocena postępów i dostosowywanie celów w miarę potrzeb są kluczowe dla skutecznej realizacji strategii biznesowej.
Całość kwestii związanych z unikalną wartością oferowaną przez sklep internetowy, analizą rynku, zaplanowaniem działań marketingowych, określeniem celów biznesowych to właśnie opracowanie planu długoterminowego rozwoju stanowi kolejny punkt, na którym powinien skupić się e-przedsiębiorca.
Każdy właściciel sklepu internetowego wie, że działania marketingowe i promocyjne po uruchomieniu sklepu internetowego są czynnikami napędzającymi ruch i sprzedaż. Istnieje szereg działań, które można podjąć tuż po go live eCommerce. Wymienić możemy m.in.
Plan strategii marketingowej i promocyjnej po uruchomieniu sklepu internetowego nie powinien natomiast skupiać się jedynie na wyżej wymienionych kwestiach. W planie należy wziąć również pod uwagę takie składowe jak politykę lojalnościową (program, rabaty, punkty), analizę gromadzonych danych, promocje sezonowe i wyprzedaże okolicznościowe (np. Black Friday), współpracę z partnerami.
Ze strategię łączy się również aspekty dbałości o aspekt technologiczny – sprawnie działający eCommerce jest punktem wyjścia.
Wybór platformy e-commerce jest kluczowym krokiem w procesie tworzenia sklepu internetowego. Na rynku dostępny jest szereg rozwiązań, zarówno tych w modelu SaaS, jak i OpenSource. Dla osób poszukujących indywidualnych rozwiązań, dostępne są również naturalnie dedykowane silniki. Wybór platformy e-commerce jest zależny od szeregu różnych zmiennych.
W kontekście rozwiązań SaaS do najpopularniejszych na rynku polskim należą Shopify (sprawdź, jak Twojemu biznesowi może pomóc agencja Shopify), Shoper, IdoSell. Jeśli chodzi o silniki Open Source na rynku najwięcej wdrożeń realizowanych jest na Magento, WooCommerce, Big Commerce, PrestShop,
Przed dokonaniem wyboru konieczne jest przeanalizowanie wszelkich istotnych kwestii, m.in. kosztów (miesięczne opłaty, koszty dodatkowe, płatności, hosting, aplikacja i wtyczki), funkcjonalności, zakresu wsparcia technicznego i skalowalności danego silnika. Warto również zaznajomić się z opiniami dotyczącymi danego dostawcy rozwiązania dla eCommerce.
Aspekty prawne w sklepie internetowym służą zabezpieczeniu zarówno właściciela sklepu, jak i klientów. Istnieje kilka najważniejszych dokumentów, których umieszczenie w sklepie jest niezbędne:
Zapewnij, że Twoja platforma e-commerce jest zgodna z przepisami RODO. To obejmuje przechowywanie i przetwarzanie danych osobowych klientów, a także uzyskiwanie ich zgody na przetwarzanie tych danych.
Udostępnij jasną i zrozumiałą politykę prywatności, informującą klientów, jakie dane są zbierane, w jaki sposób są przetwarzane i jakie są cele przetwarzania.
Opracuj szczegółowe warunki korzystania i regulamin sklepu, obejmujące kwestie takie jak prawa i obowiązki klienta, polityka zwrotów, gwarancje, itp.
Określ jasno zasady zwrotów i reklamacji, w tym czas na zwrot towaru, procedury reklamacji, i sposób rozpatrywania skarg.
W przypadku zakupów online, klienci zazwyczaj mają prawo do odstąpienia od umowy w określonym czasie bez podawania przyczyny. Upewnij się, że informujesz klientów o tym prawie.
Ponadto pamiętaj o zabezpieczeniu płatności online – wybierz zaufanego dostawcę płatności. Twój własny sklep internetowy musi również posiadać certyfikat SSL.
Jeśli chodzi o aspekty prawne, to pamiętaj także o prawach autorskich i znakach towarowych, dlatego upewnij się, że Twoje produkty i treści na stronie nie naruszają praw autorskich ani znaków towarowych innych firm.
Jeśli chodzi o przepisy dotyczące e-commerce, to mogą się różnić w zależności od regionu czy kraju, ale bardzo ważne jest śledzenie zmian w tym zakresie. Przykładem było wprowadzenie dyrektywy Omnibus.
Zaleca się oczywiście skonsultowanie z prawnikiem specjalizującym się w e-commerce, aby upewnić się, że Twój własny sklep internetowy jest zgodny z obowiązującymi przepisami prawnymi. Przepisy mogą się różnić w zależności od kraju, dlatego ważne jest dostosowanie ich do konkretnych wymagań prawa lokalnego.
Procedura zwrotów i reklamacji w sklepie internetowym powinna być przejrzysta, łatwa do zrozumienia dla klienta i zgodna z obowiązującymi przepisami prawa konsumenckiego. Poniżej dzielimy się informacjami zarówno o zwrotach jak i reklamacjach.
Warto wspomnieć, że w Shopify istnieje szereg systemów i aplikacji, np. Shopify Flow, których celem jest automatyzowanie procesów zachodzących w sklepie, które mogą być pomocne również w kontekście logistyki.
Projektowanie sklepu internetowego wymaga uwzględnienia wielu elementów, zarówno estetycznych, jak i funkcjonalnych. Wiele oczywiście zależy od preferencji właściciela, ale warto pamiętać o tych punktach:
1. Zdefiniuj cel i grupę docelową:
2. Projektowanie responsywne:
3. Prosta nawigacja:
4. Ergonomia strony:
5. Zgodność z brandbookiem
6. Intuicyjny proces zakupowy:
7. Karta produktowa:
8. Funkcje wyszukiwania i filtracji:
To tylko kilka punktów, ale oczywiście projektowanie sklepu internetowego jest procesem wymagającym odpowiedniej wiedzy i doświadczenia.
Planowanie logistyki i obsługi klienta we własnym sklepie internetowym są składowymi sukcesu operacyjnego sklepu. Skuteczna logistyka i obsługa klienta pomagają zapewnić szybkie dostawy, zadowolenie klientów i budowę lojalności.
Jeśli chodzi o logistykę, to należy skupić się na:
W kontekście obsługi klienta nie należy pominąć tych elementów:
Własny sklep internetowy wiąże się z szeregiem decyzji do podjęcia, ale warto pamiętać o tym, że dobrze przemyślana strategia działania na starcie będzie owocowała na każdym kolejnym etapie budowania e-sklepu i w późniejszych działaniach marketingowych.
Noto Agency Sp. z o.o.
Ignacego Paderewskiego 124a/203
35-328 Rzeszów
Poniedziałek-piątek 8:00-17:00
info@notoagency.pl
+48 536 922 088